FAQ

Här har vi samlat de vanligaste frågorna med tillhörande svar för att du enkelt ska kunna hitta den information du söker. Har du andra frågor eller vill ha mer information om något vänligen kontakta oss via Kontaktuppgifter.

Brevlådor

Hur beställer jag en namnskylt till en brevlåda från Stala?

När du köper en ny brevlåda, hittar du användarnamn och lösenord till skyltbeställningen inuti lådan (ett runt klistermärke). Beställningen görs på Stalas hemsida. Programmet ber dig ange uppgifterna på klistermärket. Skylten ingår i priset för lådan och levereras med posten inom cirka två veckor från beställning.

Behöver du en ny namnskylt till en gammal brevlåda av modell PL-3 eller PL-4, kontaktar du Kilpi-Koskinen direkt (www.kilpi-koskinen.fi).

Hur sköter jag min brevlåda?

Olja in låset regelbundet, minst en gång om året, med köldtålig vapen- eller låsolja. Kontrollera silikonfogarnas skick och tilläggstäta med silikon vid behov (4 – 5 års mellanrum rekommenderas). Rengör lådan med ett milt diskmedel, t ex Yes.

Vilken ställning ska jag ha till min brevlåda?

Ställningar för brevlåda PLJ-1/2/3/4 passar STALA*brevlådor PL-3 och PL-4. 

Ställningen är enkel att installera. Den levereras tillsammans med en jordspik, som trycks ner i marken. Ställningen fästs i jordspiken och brevlådan skruvas på plats med fyra skruvar.

Så tinar du ett fruset lås.

Det bästa sättet att undvika att låset fryser är att olja in det regelbundet. Om låset frusit, tina upp det till exempel genom att hålla en fryspåse med varmt vatten mot låset. När låset tinat, olja in det med köldtålig vapen- eller låsolja. I nödfall kan du använda låsspray.

Som extra utrusning för brevlådorna PL-3 och PL-4 finns det ett låsskydd PL-C som skyddar låser mot damm, vatten, snö och is. Du kan köpa tillbehör till brevlådorna i vår webbshop.

Stala-PL-C-lukkosuoja-lasskydd-web.jpg

Var köper jag brevlådorna?

Brevlådorna säljs hos välutrustade järnhandlare i hela landet. Brevlådor och ställningar finns även i StalaShop.

Hur lång garanti har brevlådor?

Alla Stalas produkter har två års (24 mån) garanti, räknat från inköpstillfället. Om du har synpunkter på produkten, vänligen kontakta återförsäljaren med kvitto / inköpsbevis.

Om du har problem med låset till en PL-3- eller PL-4-låda under garantitiden, kontakta närmaste låssmedsbutik med Abloy-representation. Butiken bedömer situationen och genomför vid behov en garantireparation. Vänligen observera att frysning inte omfattas av garantin utan avhjälps genom att man följer anvisningarna för upptining och service.

Stala på sociala media

#stainlessforlife